102 Minuter Som Förändrade USA!

En kommentar
Soffläget fortsätter och ska nu ladda hem massa filmer att mysa med.. dem senaste dagarna har jag mest kollat på dokumentärer, det har verkligen varit dokumentärperiod här hemma och alla har varit grymma.. Såg World Trade Centers dokumentär häromdagen som heter "102 Minuter Som Förändrade America"!
 
Alltså jag har sett alla filmer & dokumentärer om 11é septemter innan, trodde jag iaf och sprang på denna och var helt säker på att jag redan hade sett den oxå, men neydå., den här var den BÄSTA dokumentären driekt ur livet, direkt från kaoset där människoliv går i spillor.. Man får följa olika personer som dokumenterade händelsen på film. vissa verkar inte först ta det på så stort allvar, och nästa sekund ser dem hur folk hoppar ut från skrapan! den var så bra att jag inte ville att den skulle ta slut, det var som att jag själv var på plats.. ..  Några pratade inför kameran och i nästa stund är dem oxå borta! och man fick se reaktionerna på medborgarna från ett land som är vana vid att ha kontroll, där  står dem nu, tallös och hjälplösa.. Många skrek ut att det var krig, vissa skrek ut att utrota arabländerna, vissa av dem ville ut på krig nu med detsemma för att visa dem vilka dem jävlas med.. reaktionerna var olika men alla hade dem en sak genemsamt.. rädsla & hjälplösheten i deras ögon! 103minuter med matrial som tydligen aldrig visats föruut!  har ni inte sett just den här dokumentären så tycker jag att ni ska ta hem den  nu med detsamma!

Såhär stod det innan filmen satts igång:
Känsliga tittare varnas,
Det vi nu får se och höra på filmen spelades in
den 11é september 2001 i New York,
Bilderna är hämtade från över 100 olika ögonvittnen
som tog sina kameror och dokumenterade en historisk händelse.
Många av bilderna har aldrig visats förut!

När jag ser detta så kan jag verkligen förstå att många som var på plats aldrig riktigt kommit över händelsen, Livet blir aldrig mer detsamma efter händelsen som kostade tutentals personers liv! det spelar liksom ingen roll hur många år som passerat, När vi andra går vidare med vårat liv så kämpar dem med att inte återuppleva allt om och om igen.. Vissa händelsen sätter ärr för livet och då kan inte nån annan komma och säga att: men guud det var ju länge sen det hände det där, get over it!!, jaa, du kan säga så endast för att du själv slapp uppleva samma sak, förlora så många människor på nolltid.. Se att folk behöver din hjälp och inte kunna hjälpa, att veta att den jag precis pratade med är nu död.. det är så mycket att bearbeta och jag kan verkligne förstå dem som har hamnt i djup deprission för resten av deras liv! Det värsta är att det verkligen händer framför ögonen på dem.. Och dem kan ingenting göra! Skulden dem tar på sig utan anledning måste vara tung att bära!

Som sagt, se dokumentären om ni inte redan har gjort det!
 
1 Anja:

skriven

Det låter som en mycket bra dokumentär, ska se om jag hittar den !